Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ON THE PROBLEM OF UNIVERSITY ACADEMIC GROUP MONITOR’S LEADERSHIP AND PERSONAL QUALITIES DEVELOPMENT

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-4-140-153

Abstract

The aim of the research was to understand university students’ attitude towards group monitors’ activities. The results of an opinion survey, focused on group monitors’ duty fulfillment, personal and leadership qualities, constitute the basic content of the article. According to the obtained results, combination of individual academic workload and certain extracurricular activities related to the university educational process has a positive impact on the development of group monitors’ leadership qualities. Students highly appreciate the quality of monitors’ duty fulfillment, note their responsibility, excellent performance, and organizational skills. Nonetheless, the necessity for developing interpersonal skills is noticed in certain cases considering their new social role. In conclusion, group monitor’s communicative competence is noted as it is of high value for developing leadership qualities, which is currently viewed as a fundamental component of modern leader’s personality.

About the Author

Y. A. Filyasova
Saint-Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


References

1. Бухов О. Н. Реализация задачного подхода в процессе формирования рефлексивных умений будущих менеджеров // Вестник Московского университета. Серия 20: Педагогическое образование. 2019. Вып. 2. С. 63-71.

2. Виханский О. С., Миракян А. Г. Новое тысячелетие: управленческие аномалии и современные концепции лидерства // Российский журнал менеджмента. 2018. № 16 (1). С. 131-154. DOI: https://doi.org/10.21638/11701/spbu18.2018.106

3. Галеева Н. А. Взаимосвязи в развитии навыков организации и самоорганизации студентов вуза // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2016. № 4 (38). С. 191-195.

4. Городецкая И. В., Горбачёв В. В., Клопов Н. А. Проблема лидерства в студенческой среде ВГМУ // Вестник Витебского государственного медицинского университета. 2014. № 1. С. 121-128.

5. Зимняя И. А. Педагогическая психология. М., 2000. 384 с.

6. Мандель Б. Р. Кураторство: поиски смысла и оправдания // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2013. № 4 (12). С. 29-36.

7. Моделирование профессиональной социализации студенческой молодежи в условиях социальной неопределенности: монография / Л. В. Тарасенко, О. А. Нор-Аверян, В. А. Кирик, Г. А. Угольницкий, Н. Х. Гафиатуллина, М. А. Васьков; под ред. Ю. Г. Васькова. Ростовн/Д., 2016. 220 с.

8. Молоканов М. В. Становление лидера // Инициативы XXI века. 2010. № 4-5. С. 25-28.

9. Педагогика / под ред. П. И. Пидкасистого. М., 2016. 408 с.

10. Петрова И. В. Социализация студентов на базе эффективных социально-ролевых нагрузок в процессе обучения в вузе // Общество. Среда. Развитие. 2015. № 1. С. 131-138.

11. Проблема формирования у обучающихся готовности к самоорганизации и саморазвитию и возможные пути ее решения / Ц. Фан, Э. В. Лихачева, П. А. Козинцева, А. С. Огнев // Вестник Московского университета. Серия 20: Педагогическое образование. 2019. Вып. 1. С. 120-128.

12. Розов Н. Х. Значение психологии и педагогики для подготовки высококачественных выпускников высшей школы // Вестник Московского университета. Серия 20: Педагогическое образование. 2017. Вып. 2. С. 3-10.

13. Сердакова К. Г., Маджуга А. Г. Педагогическое обеспечение процесса формирования эмпатической культуры студентов современного вуза // Вестник Московского университета. Серия 20: Педагогическое образование. 2018. Вып. 3. С. 118-128.

14. Спивак В. А. Лидерство. М., 2014. 393 с.

15. Филясова Ю. А., Хребтович Д. Д. Староста академической группы в университете: предпосылки для формирования управленческих навыков и лидерских качеств // Информация - Коммуникация - Общество (ИКО-2019): труды XVI Всероссийской научной конференции, Санкт-Петербург, 24-25 января 2019 г. СПб., 2019. С. 372-378.

16. Шкаберина Г. Ш., Товбис Е. М. Применение метода аналитической иерархии к задаче выбора старосты учебной группы // Образовательные технологии и общество. 2014. № 2. С. 360-370.


Review

Views: 82


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)