Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

SYSTEMATIC BASICS OF TEACHING FINE ARTS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-3-92-99

Abstract

One of significant problems of teaching art at various levels of education is deviation from the educational content. Conceptually, it is associated with the current state of art. The author draws attention to the possibility of art to develop pupils’ personal qualities and states that it can happen only when the educational process is directed and solves various tasks in complex. Educational objectives are connected with scientific knowledge, which are the systematic basis of methods of teaching fine arts. The author reveals the basic systemic positions in methods of teaching fine arts. In conclusion, the author stresses that mastering the basics of academic drawing is an important professional component in the activities of teachers of fine art.

About the Author

Pavel D. Chistov
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Боровая Э.Л. Авторская методика преподавания как способ формирования художественно-творческих потребностей учащихся на примере развития принципов Леонардо да Винчи // Художественное образование и эстетическое воспитание. Материалы Международной научно-практической конференции, Астана, 05-06.11.2015. Астана, 2015. С. 423-426.

2. Буровкина Л.А. Формирование творческой активности обучающихся в процессе художественно-творческой деятельности на занятиях изобразительным и декоративно-прикладным искусством // Педагогическое мастерство и педагогические технологии. 2015. № 3 (5). С. 226-228.

3. Волков Н.Н. Восприятие предмета и рисунка. М., 1950. 508 с.

4. Карлсон А.В. Дидактика и методы на уроках рисования. Л., 1959. 104 с.

5. Кузин В.С. Психология. М., 1999. 304 с.

6. Ломов С.П. Дидактика художественного образования. М., 2010. 104 с.

7. Мастера искусства об искусстве / под ред. А.А. Губер и др. М., 1969. Т. V(II). 640 с.

8. Ростовцев Н.Н. История методов обучения рисованию: Зарубежная школа рисунка. М., 1981. 192 с.

9. Хроменков П.А. Готовность студентов педвуза к профессиональной деятельности в развивающей образовательной среде // Наука и школа. 2014. № 2. С. 17-20.

10. Чистов П.Д. Методологические основы конструктивного рисования // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2015. № 3. С. 122-130.

11. Чистов П.Д. Условия формирования образовательной среды художественной мастерской // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 2. С. 179-189.

12. Чистов П.Д. Целостное видение в тональном рисовании // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Методика обучения изобразительному и декоративному искусству. 2006. № 1. С. 30-32.


Review

Views: 129


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)