Using the principles of total quality management and iso 9000 standards in teacher education
Abstract
customer education services in fully trained specialists is the
use of quality management in education. The need to implement
TQM is associated with the main task of education
- the improvement of educational programs and improving
the quality of educational services. The purpose of this article
is to review the main stages of the implementation of TQM:
an approach to teacher education and necessary arrangements
for human resource training to implement the assigned
tasks
References
1. Артёмова Т.В., Громова Л.А. и др. Оценка качест- ва высшего образования: зарубежный опыт: Ме- тодическое пособие. СПб., 2007. 163 с.
2. Горбашко Е.А., Гидрович С.Р., Егорова И.И. Оценка качества обучения в моделях управле- ния качеством образования в вузах // Оценка ка- чества образования в российских вузах: опыт и проблемы. Материалы межвузовского семинара. Санкт-Петербург. 28 октября 2003 г. СПб., 2004. С. 48-56.
3. Управление качеством образования / Под ред.М.М. Поташника. М., 2003. 448 с.
4. ISO 9000:2000, Quality Management systems - Fundamentals and vocabulary / Международный стан- дарт: Система менеджмента качества. Основные положения [Текст], перевод и научно-техничес- кое редактирование ВНИИ Сертификации Гос- стандарта России. М., 2001. 31 с.
5. ISO 9000:2000, Quality Management systems - Requirements / Международный стандарт: Систе- ма менеджмента качества. Требования [Текст], перевод и научно-техническое редактирование ВНИИ Сертификации Госстандарта России. М., 2001. 41 с.
6. Focus on the structure of Higher Education in Europe 2004/05. National Trends in the Bologna Process. Brussels, 2005. 48 p.
7. Quality Procedures in European Higher Education. European Network for Quality Assurance. Helsinki, 2003 // http://www.enga.eu/files/procedures.pdf
8. S tandarts and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. European Association for Quality Assurance in Higher Education and Culture. Helsinki, 2005 // http:// www.bologna-bergen2005.no/Docs/00-Main_ doc/050221_ENQA_report.pdf