Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

INTEGRATED APPROACH IN STUDYING RUSSIAN AT A HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-1-55-66

Abstract

Purpose. The purpose of the article is to consider the problems of integrating the content of education. Methodology and Approach. Some possibilities of using an integrated approach in studying the morphology course of the modern Russian language are considered. Results. The study showed that the relationship between language and thinking, due to the essential properties of the object of study, allows you to master the course of morphology using the knowledge gained from the field of logic. Theoretical and Practical Implications. The results of the study can be used in developing methods for integrated study of disciplines at a university.

About the Authors

O. A. Popovich
S. Toraighyrov Pavlodar State University
Russian Federation


N. F. Krylova
State University of Management
Russian Federation


A. V. Morozova
State University of Management
Russian Federation


References

1. Зарипова Р. Р. К вопросу о лингвистических и когнитивных преимуществах интегрированного предметного подхода в обучении (CLIL) // Международный журнал экспериментального образования. Педагогические науки. 2015. № 8. С. 9-13.

2. Ивин А. А. Логика. М., 2015. 452 с.

3. Книжникова З. О. О семантике имени собственного // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2009. № 2. С. 237-243.

4. Ноздрина Т. Г. Перспективность интегрированного подхода в лингвистических исследованиях // Международный журнал экспериментального образования. Филологические науки. 2015. № 11. С. 572-575.

5. Пайгусов А. И. Педагогические условия эффективности интегрированного обучения: На материале предметов гуманитарного и художественно-эстетического циклов: автореф. дис. … канд. пед. наук. Казань, 1994. 20 с.

6. Самойлова Е. В., Назарова О. В., Корнилецкая Н. С. Актуальные проблемы и перспективы преподавания иностранного языка студентам неязыковых специальностей вузов в рамках интегрированного подхода // Интеграция образования. Филологическое образование. 2014. № 2. С. 117-124.

7. Суперанская A. B. Общая теория имени собственного. М., 1973. 366 с.

8. Чулкова Е. Н. Реализация интегрированного подхода при изучении профессиональной лексики на занятиях по русскому языку как иностранному // Социосфера. 2016. № 2. С. 42-45.

9. Янтранова С. С., Николаева Л. В. Интегрированный подход в обучении как основа реализации компетентностного подхода в рамках ФГОС высшего образования // Вестник Бурятского государственного университета. Образование. Личность. Общество. 2016. Вып. 4. С. 20-25.


Review

Views: 90


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)