Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

METHODOLOGICAL BASIS OF THE SPECIFICS OF TEACHING DISCIPLINE “graphics technique” FOR STUDENTS OF GRAPHIC DESIGN BACCALAUREATE

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-1-37-44

Abstract

Purpose. The article reveals the methodological approaches applied to the discipline on studying printed graphics to solve the characteristic visual errors / difficulties of students arising during training. Methodology and Approach. At theoretical and practical lessons the students mastered various methods of printing graphics: from relief printing - linocut, to the technique of intaglio - dry needle. Results. The methodological basis of the research was in the systemic-structural method of studying the art of printed graphics, where from simple introductory exercises on engraving the students were mastering more complicated level of making an artistic graphic work. During the course of study the intermediate results of students, who showed positive dynamics in mastering the skills of printing graphics, were studied. Theoretical and Practical Implications. This pedagogical study offers the use of competence-based approach, taking into account the specifics of the discipline of “Graphic Technology” with the use of a variety of materials and graphic tools while teaching students-bachelors in the field of “Graphic Design” to use various methods of printing graphics, such as: monotype, linocut, and the technique of dry needle. Printing graphics is presented as a discipline for the developing and forming students’ creative abilities, with their further use in project activities.

About the Author

L. S. Voronina
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Барциц Р. Ч. Графическая композиция и специфика иллюстрирования книги // Право и практика. 2015. № 4. С. 135-141.

2. Барциц Р. Ч. Художественная графика. Введение в методику преподавания: монография. 2-е изд. М., 2016. 222 с.

3. Деулина В. М., Моисеев А. А. Совершенствование компетентностной модели в профессиональной подготовке студентов-дизайнеров по профилю «Графический дизайн» в сфере искусства книжной графики и иллюстрации // Проблемы теории и методологии предметного образования. Изобразительное искусство. Декоративно-прикладное искусство. Дизайн. М., 2019. № 4. С. 25-29.

4. Зорин Л. Н. Эстамп: руководство по графическим и печатным техникам. М., 2004. 110 с.

5. Лебедев О. Е. Компетентностный подход в образовании // Школьные технологии. 2004. № 5. С. 3-12.

6. Моисеев А. А. Компетентностный подход в обучении студентов искусству пастельной живописи (в системе художественных факультетов педагогических вузов): автореф. дис. … канд. пед. наук. Омск, 2011. 17 с.

7. Мосина В. Р., Бедина А. Ф. Валер как средство обучения реалистической живописи учащихся художественных школ // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Педагогика и Психология. 2012. № 2. С. 19-23.

8. Ростовцев Н. Н. Академический рисунок. М., 1984. 239 с.

9. Рузин В. И. Основы производственного мастерства (модуль эстамп): учеб.-практ. пособие. Владимир, 2016. 95 с.

10. Троянская С. Л. Основы компетентностного подхода в высшем образовании: учеб. пособие. Ижевск, 2016. 174 с.

11. Чистов П. Д. Методологические основы конструктивного рисования // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2015. № 3. С. 122-130.


Review

Views: 70


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)