Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ORGANIZATION OF STUDENTS’ WORK WITH COMPLEX TEXTS IN TEACHING BIOLOGY

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-1-14-21

Abstract

Purpose. The purpose of the article is to justify the need and students ability to work with complex texts in biology education. Methodology and Approach. To achieve this goal, theoretical methods were used: analysis and synthesis of philosophical, psychological and pedagogical, including methodological literature; description of work experience Results. The presented methodological methods of organizing work with scientific or educational texts on biology are aimed at understanding by students difficult to master information and will allow students to achieve certain positive results in education and self-knowledge Theoretical and Practical Implications. Theoretical significance of the study: in determining the role of the methodology for organizing work with complex texts for students to understand information difficult to master. The practical significance of the study is in its possibility of using the developed and described methods of working with complex biological information by biology teachers, graduate students and students of pedagogical universities.

About the Author

I. Ju. Azizova
Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


References

1. Азизова И. Ю. Субъектно-рефлексивное обучение как стратегия методической подготовки студентов-биологов в педагогическом вузе: монография. СПб., 2015. 217 с.

2. Азизова И. Ю., Козлова В. Ю. Формирование умения обобщения как условие становления научного мировоззрения при обучении биологии // Проблемы биологического и экологического образования школьников и студентов: сборник статей Всероссийских с международным участием студенческих Герценовских чтений, Санкт-Петербург, 10 апреля 2019 г. Вып. 5. СПб., 2019. С. 9-11.

3. Андреева Н. Д., Азизова И. Ю., Малиновская Н. В. Методика обучения биологии в современной школе: учебник и практикум для бакалавриата и магистратуры / под ред. Н. Д. Андреевой. 2-е изд., испр. и доп. М., 2017. 294 с.

4. Доблаев Л. П. Смысловая структура учебного текста и проблемы его понимания. М., 1982. 176 с.

5. Дойдж Н. Пластичность мозга / пер. с англ. Е. А. Виноградова. М., 2011. 544 с.

6. Кирсанова И. В. Многозначность семантики текста как реализация индивидуальных стратегий понимания: автореф. дис. … канд. филол. наук. Уфа, 2007. 21 с.

7. Князева Е. Н., Курдюмов С. П. Основания синергетики: Синергетическое мировидение. 3-е изд., доп. М., 2010. 256 с. (Синергетика от прошлого к будущему).

8. Левченко А. Л. Дополнительная литература по биологии: к вопросу об обучении смысловому чтению и пониманию текста в процессе изучения биологии // Биологическое и экологическое образование: история, методика, практика: сборник статей Всероссийских с международным участием студенческих Герценовских чтений, посвященных 100-летию со дня рождения И. Д. Зверева, Санкт-Петербург, 11 апреля 2018 г. Вып. 4. СПб., 2018. С. 102-106.

9. Лёвушкина О. Н. Диагностика уровня понимания учащимися художественных текстов при обучении русскому языку // Проблемы современного образования. 2013. № 1. С. 159-181.

10. Лёвушкина О. Н. Работа со словарями как когнитивная стратегия современного образования // Мир русского слова. 2017. № 2. С. 99-105.

11. Метапредметные и личностные образовательные результаты школьников: Новые практики формирования и оценивания: учебно-методическое пособие / Л. В. Арсентьева, Н. Б. Баранова, Э. А. Березяк, О. Б. Даутова Н.И. Желудкова, М.Э. Елякова, Е.Ю. Игнатьева, Т.Г. Конюшая, О.П. Кузьмина, Н.М. Рунова, Е.В. Сочивко, Г.Ю. Тулина, Е.А. Шабельская, О.Ф. Шматина, Т.В. Федотова, Д.А. Филеев; под общ. ред. О. Б. Даутовой, Е. Ю. Игнатьевой. СПб., 2015. 160 с.

12. Мишакова В. Н., Понькина С. Н. Организация чтения художественных произведений на уроках биологии и литературы // Биология в школе. 2016. № 1. С. 56-61.


Review

Views: 79


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)